تگ rel=”nofollow” یکی از سادهترین تگهای HTML در سراسر جهان است و برای درک اینکه آیا در حال انجام سئو هستید یا خیر، بسیار مهم است. در این راهنما هر آنچه را که باید در مورد لینک های nofollowed بدانید بیاموزید.
لینک های Nofollow چیز جدیدی نیستند. آنها 14 سال است که در وب سایت ها هستند.
اگر به عملکرد وب سایت خود در موتورهای جستجو اهمیت می دهید، دانستن زمان و زمان استفاده نکردن از لینک های nofollow نه تنها اهمیت دار نیست، بلکه بسیار مهم است.
در این راهنما، من توضیح خواهم داد که لینکهای nofollow چگونه به وجود آمدند، چگونه به سئو کمک میکنند و چگونه استفاده صحیح از آنها میتواند سایت شما را از جریمههای وحشتناک گوگل محافظت کند.
با این حال، ابتدا به اصول اولیه می پردازیم
لینک های nofollow چیست؟
لینک های Nofollow شده، هایپرلینک هایی با تگ rel=“nofollow” هستند.
این پیوندها بر رتبهبندی (PR) موتور جستجوی URL مقصد تأثیری نمیگذارند، زیرا Google رتبه صفحه را منتقل نمیکند یا متنی را به آنها متصل نمیکند. در واقع، گوگل حتی لینک های nofollow شده را هم کراول (crawl) نمیکند.
امروزه، وردپرس مانند بسیاری از CMS های دیگر، برچسب nofollow را به صورت پیش فرض به لینک های نظر اضافه می کند. بنابراین حتی اگر قبلاً هرگز نام پیوند nofollow را نشنیده اید، مطمئن باشید که هر نظر دهنده هرزنامه در وبلاگ شما احتمالاً هیچ مزیت سئوی تلاش خود را دریافت نمی کند.
با این حال، اگر نگران هستید که ممکن است نظرات شما فالو نشود، در اینجا نحوه بررسی مجدد آمده است:
یک نظر پیدا کنید
روی لینک کلیک راست کنید
“inspect” را بزنید
به کد HTML برجسته شده نگاه کنید.
اگر تگ rel=nofollow را مشاهده کردید، nofollow شده است. در غیر این صورت انتقال اعتبار می شود.
حفاری در کد HTML راحت نیست؟ برنامه افزودنی nofollow Chrome را نصب کنید که به وضوح تمام پیوندهای nofollow شده را در حین مرور وب مشخص می کند.
2009: گوگل با دستی سازی PageRank مبارزه کرد
PageRank از طریق پیوندهای داخلی (پیوندهای یک صفحه در سایت به صفحه دیگر) در اطراف یک وب سایت جریان دارد.
به عنوان مثال، برخی از رتبه صفحه این مقاله از طریق پیوندهایی مانند این به سایر صفحات سایت ما منتقل می شود. به طور کلی پیج رنک بالاتر معادل رتبه بالاتر است.
با این حال، PageRank فقط از طریق پیوندهای دنبال شده منتقل می شود، نه لینک های nofollow.
همیشه همینطور بوده است، اما نحوه اشتراک گذاری رتبه صفحه بین لینک های دنبال شده در یک صفحه در طول سال ها تغییر کرده است.
قبل از سال 2009 به این صورت عمل می کرد:
اگر سه لینک در یک صفحه داشتید و یکی از آنها nofollow شده بود، کل PageRank بین دو پیوند دنبال شده تقسیم می شد.
یادداشت مهم
PageRank یک الگوریتم پیچیده است. ده سال است که گوگل این تغییر را ایجاد کرده است. در حالی که در سالهای اخیر هیچ تغییر دیگری در نحوه عملکرد PageRank به صورت عمومی اعلام نکردهاند، احتمالاً حداقل برخی تغییرات در پشت صحنه رخ داده است.
در حالی که انتقال رتبه صفحه دیگر چیزی نیست، «نفالو کردن» برخی از لینکهای داخلی میتواند به اولویتبندی خزیدن کمک کند، زیرا Google پیوندهای nofollow را نمیخزد.
با این حال، این یک موضوع تا حدودی پیشرفته است، بنابراین من در اینجا بیشتر به آن نمی پردازم.
2013 به بعد: گوگل با لینک های پولی و دستی مبارزه می کند
گوگل لینکهای خرید یا فروش را که رتبه صفحه را پاس میکنند، بهعنوان نقض دستورالعملهای وبمستر طبقهبندی میکند.
به این ترتیب، تمام لینک های پولی یا دستی باید nofollow شوند.
این مورد برای سالهای متمادی بوده است، حتی خیلی قبل از سال 2013.
با این حال، از آنچه من می بینم، گوگل به طور فزاینده ای در مورد تأثیر پیوندهای پولی فاش نشده بر روی الگوریتم خود در این زمان نگران شد … و از آن زمان تاکنون بوده است.
مردم پیوندها را به عنوان رای تحریریه در نظر می گیرند. آنها به چیزی پیوند می خورند زیرا شور و اشتیاق را در آنها القا می کند. این چیزی است که جالب است. آنها می خواهند آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارند. دلایلی وجود دارد که آنها می خواهند آن پیوند خاص را برجسته کنند.
مشکل این است که برخی از پیوندهای پولی تفاوتی با پیوندهای کسب شده ندارند. به تفاوت بین پیوند در بررسی پولی در مقابل پیوند در بررسی بدون پرداخت فکر کنید.
در ظاهر، هر دو پیوند یکسان به نظر می رسند. به همین دلیل است که باید راهی برای افشای پول پولی به گوگل وجود داشته باشد.
به این فکر کنید: دو راه برای دریافت اسکار وجود دارد:
گزینه شماره 1: زندگی کنید تا عمل کنید، به طور مداوم کار خود را تقویت کنید و سال ها سخت کار کنید.
گزینه شماره 2: 6 مورد از آنها را به قیمت 8.97 دلار در آمازون بخرید…
برچسب nofollow (در پیوندهای پولی) برای Google همان چیزی است که برچسب 8.97 دلاری در پایین اسکار تقلبی شما برای دوستان شما است: نشانه ای نشان می دهد که شما این را به طور قانونی به دست نیاورده اید و بنابراین، مستحق اعتبار خود نیستید. کوشش های دستکاری ابلهانه
آیا لینک های nofollow به سئو کمک می کنند؟
بیایید به طور خلاصه آنچه را که گوگل در مورد نحوه مدیریت لینکهای nofollowed میگوید، مرور کنیم:
Google رتبه صفحه متن را در این پیوندها منتقل نمی کند.
همه چیز به اندازه کافی واضح به نظر می رسد تا زمانی که جمله قبل از آن را بخوانید:
به طور کلی، ما آنها را دنبال نمی کنیم. این بدان معنی است که گوگل رتبه صفحه یا لنگر متن را در این پیوندها منتقل نمی کند.
به طور کلی، من فکر میکنم این عبارت مبهمتر از آن چیزی است که باید باشد و به این معناست که در برخی موارد پیوندهای nofollowed را دنبال میکنند.
این موارد چه می تواند باشد، هیچ کس نمی داند.
برخی معتقدند که همه پیوندهای nofollow شده هنوز مقداری PageRank را منتقل می کنند. برخی فکر می کنند که گوگل پیج رنک را به برخی، اما نه همه لینک های nofollow شده، منتقل می کند. برخی دیگر بر این باورند که مردم بیش از حد کلماتی را می خوانند که در بهترین بخش هفت سال تغییر نکرده است.
در اوایل سال جاری، آچرف 44589 SERP را مورد مطالعه قرار داده تا ببیند آیا ارتباطی بین رتبه بندی گوگل و ویژگی های مختلف بک لینک وجود دارد که یکی از آنها تعداد بک لینک های دنبال شده بود.
در اینجا چیزی است که پیدا کرد:
همبستگی او برای تعداد بک لینک های “dofollow” کمی ضعیف تر از تعداد کل بک لینک ها است.
این چیزی است که تیم در این مورد گفت:
این می تواند نشان دهنده این باشد که گوگل برای برخی از لینک های بدون فالو شده از صفحات قوی بیشتر از لینک های دنبال شده از صفحات ضعیف ارزش قائل است.
اما حتی اگر فرض کنیم که لینک های nofollow شده هیچ تاثیر مستقیمی بر سئو ندارند، باز هم می توانند تاثیر غیر مستقیم داشته باشند زیرا:
1. آنها به تنوع پروفایل پیوند شما کمک می کنند
پروفایل های بک لینک طبیعی متنوع هستند.
برخی از لینک ها دنبال می شوند و برخی دیگر nofollow می شوند. این واقعیت اجتناب ناپذیر است زیرا برخی افراد به ناچار از طریق لینک های nofollow شده به شما لینک می دهند … مهم نیست که چقدر آرزو می کنید که اینطور نباشد.
علاوه بر این، اکثر بک لینک هایی که از مکان های زیر دریافت می کنید nofollow می شوند:
شبکه های اجتماعی (فیس بوک، توییتر، یوتیوب و …)
انجمن ها (Reddit، Quora، و غیره)
بیانیه های مطبوعاتی
کتاب مهمان ( 1998!)
ویکی پدیا (نکته: هر کسی می تواند یک صفحه ویکی پدیا را ویرایش کند)
پینگ بک
دایرکتوری ها
به طور خلاصه، اگر یک وب سایت فقط بک لینک ها را دنبال کرده باشد یا درصد بالایی از بک لینک های دنبال شده را دنبال کند، پس این نشانه ای است که در حال وقوع است.
برای بررسی نسبت پیوندهای دنبال شده در مقابل پیوندهای بدون فالو برای هر وب سایت یا صفحه وب، از گزارش نمای کلی در Ahrefs Site Explorer استفاده کنید.
Site Explorer > هر دامنه، URL یا زیرپوشه ای را وارد کنید > نمای کلی
به نظر می رسد 85 درصد از دامنه های ارجاع دهنده (وب سایت های پیوند دهنده) به وبلاگ Ahrefs دنبال می شوند.
آیا این خوب است یا بد؟ صادقانه بگویم، تا زمانی که تنوع در اینجا وجود دارد، این نشانه خوبی است.
چیزی که نمی خواهید ببینید 100% “dofollow” یا هر چیزی نزدیک است زیرا این نشانه قطعی دستکاری است. از نظر تجربه، میتوانم بگویم از 60 تا 90 درصد طبیعی است – اما این محدوده قطعی نیست. اگر به بازی ناپسند مشکوک هستید، عمیق تر کاوش کنید.
2. آنها ترافیک را هدایت می کنند و ترافیک از پیوندها پیروی می کند
لینک ها فقط برای اهداف سئو مفید نیستند. آنها ترافیک ارجاعی را نیز هدایت می کنند.
به همین دلیل است که ما در Quora بسیار فعال هستیم.
اگر قبلاً نام Quora نشنیدهاید، این یک وبسایت پرسش و پاسخ است که هر کسی میتواند به سؤالاتی که افراد پست میکنند پاسخ دهد. در این پاسخها، Quora اجازه میدهد تا به منابع مرتبط پیوند داده شود.
متأسفانه، از آنجایی که تمام لینکهای خروجی در Quora فالو نمیشوند، این پیوند هیچ تأثیر مستقیمی در سئو ندارد.
اما بخش جالب اینجاست:
اگر گزارش بک لینکها را در Ahrefs Site Explorer برای ahrefs.com بررسی کنیم و فقط لینکهای «dofollow» را فیلتر کنیم، در اینجا یکی از بک لینکهایی است که میبینیم:
حالا بیایید نگاهی دقیق تر به صفحه ارجاع بیندازیم (صفحه ای که لینک زیر از آن آمده است):
تنها دلیلی که ما این لینک دنبال شده را دریافت کردیم این است که نویسنده این مقاله به طور تصادفی به پاسخ Quora Rebekah برخورد کرده است. به عبارت دیگر، لینک nofollowed به طور غیرمستقیم منجر به یک لینک فالو شده است.
بنابراین این را به خاطر بسپارید: برای اینکه کسی به شما پیوند دهد، سه چیز باید به این ترتیب اتفاق بیفتد:
- آنها محتوای شما را می بینند
- آنها از مطالب شما لذت می برند
- آنها آن را به دیگران توصیه می کنند (از طریق پیوندهای موجود در سایت خود)
از آنجایی که لینکهای nofollow میتوانند به اولین قدم کمک کنند، اغلب کاتالیزوری برای پیوندهای دنبالشده هستند.
3. آنها می توانند در برابر مجازات های گوگل محافظت کنند
گاهی اوقات دلایل قانونی برای پرداخت لینک ها وجود دارد.
اگر یک وب سایت ترافیک زیادی داشته باشد، خرید یک پست حمایت شده در آن سایت ممکن است کاملا منطقی باشد. و اگر پول خوبی برای یک ویژگی پرداخت می کنید، احتمالاً می خواهید یک بک لینک اضافه کنید تا خوانندگان بتوانند به راحتی وب سایت شما را پیدا کنند.
مشکل؟ گوگل بیان میکند که پیوندهای پولی دنبال شده بر خلاف دستورالعملهای وبمستر آنها است.
همانطور که گفته شد، جامعه SEO به طور کلی به دو کمپ تقسیم می شود:
- کسانی که معتقدند گوگل می تواند لینک های پولی را به صورت الگوریتمی به دقت شناسایی کند.
- کسانی که معتقدند گوگل نمی تواند لینک های پولی را به صورت الگوریتمی به درستی شناسایی کند.
گزارش بک لینک های خریداری یا فروش شده ب گوگل
در حال حاضر، بیایید فرض کنیم که کمپ شماره 2 درست است و گوگل در تلاش برای شناسایی همه پیوندهای پولی است. این بدان معناست که شما برای خرید و فروش پیوندهایی به محتوای دلخواه خود مطمئن هستید، درست است؟ نه خیلی سریع.
گوگل ابزاری دارد که به هر کسی اجازه میدهد یک وبسایت را برای خرید یا فروش لینک گزارش کند.
برای گزارش بکلینک های دستی وارد این لینک شوید.
پس چرا آنها شما را گزارش نمی دهند؟
اگر انجام این کار منجر به این شود که تیم وب هرزنامه گوگل به وب سایت شما نگاهی بیاندازد، پیوندهای پرداخت شده را کشف کند، و جریمه دستی صادر کند، پس این یک رقیب کمتر برای آنها در SERP ها خواهد بود.
که ما را به طور منظم به این موضوع می رساند:
چگونه وب سایت خود را برای مسائل مربوط به لینک های nofollow ممیزی کنیم
دنبال کردن بک لینک هایی که دستورالعمل های وبمستر گوگل را نقض می کنند خطرناک است.
همین امر در مورد لینک های خروجی در وب سایت شما که باید nofollow شوند نیز صادق است.
اما این فقط در مورد خشم گوگل (یعنی مجازات) نیست. همچنین ممکن است برخی از لینک های داخلی nofollow شده مانع عملکرد سئو شما شوند.
آنچه در زیر می آید یک ممیزی سریع برای کمک به شناسایی و حذف چنین مسائلی است
1. به دنبال بک لینک های دنبال شده با لنگرهای غنی از کلمات کلیدی باشید
در بیشتر موارد، مردم هنگام پیوند دادن به سایت شما از انکرتکست های منطبق دقیق استفاده نمی کنند. به همین دلیل است که پیوندهای دنبال شده با انکرتکست های مطابقت دقیق می تواند نشانه ای از دستکاری بک لینک باشد.
برای یافتن آنها، از گزارش Anchors در Ahrefs Site Explorer استفاده کنید.
Site Explorer > دامنه خود را وارد کنید > Anchors > dofollow filter
در اینجا، میبینیم که بیشتر انکرتکست های این وبسایت مارکدار یا عمومی هستند (برای اهداف حفظ حریم خصوصی محو شدهاند)، اما نوزده وبسایت (دامنههای ارجاعدهنده) وجود دارد که با استفاده از عبارت «وامهای پرداختی» به عنوان لنگر پیوند میدهند.
اگر Caret را بزنیم، سپس Referring domains، می توانیم ببینیم که این وب سایت ها چه هستند.
سپس، اگر دوباره Caret را بزنیم، میتوانیم زمینه همه لینکهای هر دامنه را ببینیم.
در اینجا چند دستورالعمل تقریبی برای برخورد با انواع پیوندهایی که در اینجا پیدا می کنید آورده شده است:
خرید لینک در سایت های با کیفیت پایین. درخواست کنید که پیوند حذف شود (ترجیحا) یا nofollow شود. در صورت عدم موفقیت در سطح صفحه یا دامنه، آن را غیرفعال کنید.
پیوندهای بیوگرافی پست های مهمان. آیا قبلاً از لنگرهای غنی از کلمات کلیدی در بیوس نویسنده پست مهمان خود استفاده کرده اید؟ از مسئول آن سایت بخواهید پیوند غنی از کلمه کلیدی را با یک لینک مارک دار تعویض کند. یا اگر ترجیح می دهید لینک لنگر را حفظ کنید، بخواهید که آن را nofollow کنید.
لینک های ویجت HTML ویجت خود را طوری تغییر دهید که پیوند nofollow شود. از کسانی که قبلا ویجت شما را تعبیه کرده اند بخواهید لینک را دنبال نکنند.
لینک های سراسر سایت درخواست کنید که پیوند nofollow شود یا به یک لنگر مارک دار تغییر یابد.
توجه داشته باشید که پیوندهای دنبال شده با تطابق دقیق همیشه نشان دهنده پیوندهای با کیفیت پایین یا پولی نیستند. چنین پیوندهایی می توانند به طور طبیعی و تحت شرایط قانونی ایجاد شوند.
به همین دلیل است که همیشه باید اطمینان حاصل کنید که پیوندها را قبل از رد کردن آنها یا درخواست عدم فالو کردن آنها به طور عمیق بررسی کنید.
در انجام این کار شکست بخورید، و ممکن است در نهایت ضرر بیشتری نسبت به سود داشته باشید.
2. به دنبال بک لینک های حمایت شده باشید
بک لینک های پست های حمایت شده همیشه باید Nofollow شوند.
این به این دلیل است که شما به طور موثر برای پیوند پرداخت می کنید، بنابراین نباید از رتبه صفحه عبور کند.
برای یافتن چنین پیوندهایی، کلمه “sponsored” را در گزارش Backlinks برای وب سایت خود در Ahrefs Site Explorer جستجو کنید.
Site Explorer > Backlinks > جستجوی “sponsored” > فیلتر برای “dofollow”
تماس بگیرید و بخواهید که چنین پیوندهایی Nofollow شوند.
3. در وب سایت خود به دنبال لینک های خروجی دنبال شده با کلمات کلیدی باشید
آیا میدانستید که فوربس تمام لینکهای خروجی خود را در سال 2017 فالو کرد؟
این حرکت پس از آن انجام شد که آنها متوجه شدند برخی از همکارانشان لینک های دنبال شده از مقالات خود را می فروشند. از آنجایی که آنها مشارکت کنندگان زیادی دارند، آنها به این نتیجه رسیدند که بررسی همه پیوندهای موجود در سایت غیرممکن است و بنابراین از گزینه تنبلی برای nofollow همه چیز استفاده کردند.
چرا این موضوع مرتبط است؟
زیرا اگر شما تا به حال پست های مهمان را در سایت خود پذیرفته اید یا محتوای تولید شده توسط کاربر دارید، ممکن است با همین مشکل روبرو شوید.
برای فهمیدن اینکه آیا این مورد است، نگاهی به مجریان خروجی خود در Ahrefs Site Explorer بیاندازید.
Site Explorer > دامنه خود را وارد کنید > پیوندهای خروجی > Anchors > فیلتر “dofollow” را اضافه کنید
4. به دنبال لینک های حمایت شده اسپانسر در سایت خود بگردید
آیا تا به حال یک پست حمایت شده در وب سایت خود را پذیرفته اید؟ آیا مطمئن بودید که لینک را فالو نکنید؟
اگر مطمئن نیستید، شاید ارزش بررسی را داشته باشد.
برای انجام این کار، سایت:yourwebsite.com “پست حمایت شده” را در گوگل جستجو کنید.
نتایج را یکی یکی باز کنید و پیوند حمایت شده را پیدا کنید.
اگر افزونه nofollow Chrome را نصب کرده باشید، همه پیوندهای nofollow در صفحه برجسته میشوند—بنابراین پیوند حمایتشده قطعاً باید هایلایت شود. اگر اینطور نیست، یک پیوند دنبال شده است.
5. به دنبال لینک های داخلی nofollowed باشید
هیچ پیوند داخلی نباید فالو شود مگر اینکه به صفحات یا صفحات بی اهمیتی اشاره کند که بخواهید از فهرست موتورهای جستجو حذف شوند.
برای یافتن پیوندهای داخلی nofollow شده، از گزارش Best by Links در Ahrefs Site Explorer استفاده کنید.
Site Explorer > دامنه خود را وارد کنید > Best by Links > تغییر به Internal > مرتب سازی بر اساس ستون “nofollow”
اگر صفحهای با لینکهای داخلی nofollow شده میبینید، شماره آن را بزنید تا ببینید آن لینکها از کجا آمدهاند و بیشتر بررسی کنید. ممکن است این موارد کاملاً منطقی باشند (مثلاً پیوندهای داخلی بدون فالو شده به یک صفحه ورود).
با این حال، اگر دلیل واضحی برای nofollow شدن لینک ها وجود ندارد، تگ nofollow را حذف کنید.
اینجا قضیه همینه بنا به دلایلی، ما یک لینک nofollow شده از یک پست وبلاگ به پست دیگر داریم.
لینک های Nofollow نقش مهمی در سئو دارند.
امیدواریم که این راهنما با موفقیت شما را با دانشی که نیاز دارید مسلح کند تا پیوندهای nofollow برای شما کار کنند … نه علیه شما.
قبل از پایان دادن به این موضوع، یک نکته پایانی – احتمالا کاملاً واضح – دارم: اگر به طور فعال به وب سایت خود پیوند ایجاد می کنید، پس منطقی است که ساخت پیوندهای دنبال شده را در اولویت قرار دهید. این موارد هستند که رتبه صفحه را پشت سر می گذارند و تأثیر مستقیمی بر سئو دارند.